torsdag den 29. oktober 2009

Den store bagedag




I går aftes stod jeg og bagte to kager til lysfesten som skal afholdes i min søns børnehave i aften. Jeg har bagt en drømmekage som er en af mine egne favoritter. Jeg bagte også en æblekage, med pære i for første gang. Jeg havde kun 4 æbler tilbage så jeg manglede lige akkurat en til, så jeg brugte en pære istedet for. Så det er blevet en æblekage med pærer :-) Opskriften til æblekagen har jeg fået af min svigermor og den har jeg bagt flere gange til mine kolleger og hver gang står der mindst 6 som skal have opskriften. Ja, selv mændene beder om den. Hvor dejligt!
Igår fik jeg t vide af en af pædagogerne at vi bliver 123 mennesker til festen, men kun 5 forælder havde meldt sig til at bage en kage. Flere af børnene havde spurgt dem om der også kommer kage og tanken om at der måske ikke er nok kage til nogen fordi der ikke er nok, er det ikke til at bære. Så derfor besluttede jeg at bage 2 kager, men da jeg selv er en kage elsker og hvis der skal være tilnærmeligvis skal være et ordentlig stykke eller flere små kagestykker, så besluttede jeg at bage hindbærsnitter. Så det blev til 2 bragepander med hindbærsnitter. Nu håber jeg at der er nok til alle :-)

6 kommentarer:

  1. Uhm, hindbærsnitter. Det må vist være mit næste bageprojekt. Giver du opskriften videre? :o)

    SvarSlet
  2. :-) glæd dig. Opskriften kommer her:

    300 g mel
    200 g smør
    3 spsk flormelis
    1 æg
    2 tsk vanillesukker

    200 grader ved 15 min (til de er gyldne)

    Dejen æltes og rulles ud på bagepapir til stor bradepande - skæres i 4 baner. Bages.

    Mens stadig varme, hindbærsyltetøj på to baner - de andre lægges over - glasur + krymmel på - skæres til snitter

    glasur : 200 g.flormelis + ca. 2 spsk kogende vand.

    Den sidste hindbærsnitte skal jeg putte grøn glasur på :-) bare for børnenes skyld.

    God fornøjelse,

    Chau

    SvarSlet
  3. Sikke du frister! :D

    - www.blogalahelene.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Ser altså bare super lækkert ud :D

    SvarSlet
  5. Mums :-)
    Så blir' jeg nød til at bede om opskriften på æblekagen - det ser virkelig lækker ud!

    SvarSlet
  6. Jeg er lige kommet hjem fra lysfesten og er totalt forspist i lækre kager. Det var heldigvis flere forældre som mig som bagte mere end en kage med det resultat at der var mere end nok :-)

    Jeg blev igen spurgt om æblekage opskriften til festen af forældre.

    Jeg skal nok også give jer opskriften på den. Den kommer i et nyt indlæg :-)

    Så hold øje her på bloggen.

    /Chau

    SvarSlet