fredag den 17. juli 2009

Morgenboller

speltboller


Indrømmet jeg elsker mad, lækkert mad. Faktisk gør god mad mig glad :-)
Jeg kan også godt lide at spise brød, især godt brød med kerner og bid i. Jeg er nærmest indoktrinet fra skolen med at man altid skulle spise brød til, jævnfør den gamle madpyramide. Men så her i de seneste par år har man fået tunede ørene af med at det var usundt med alt det brød, især det hvide. Jeg synes heller ikke det har været nemt at købe godt sundt brød i supermarkederne og da vi ikke lige bor i nærheden af en Emmerys og nok heller ikke ville købe det så ofte. Jeg synes godt nok det har været dyrt de gange vi har købt der. Da vi boede i byen, købte vi der en gang imellem og hver gang blev vi overraskede over prisen.De vejer jo brødet!
Så nu bager jeg 80% af alt det brød vi spiser i huset. Det er utroligt nemt, hurtigt også elsker jeg lugten af nybagt brød i hele huset.

Jeg laver dejen om aftenen og sætter den på køl i køleskabet. Næste morgen klatter jeg dejen på bagepapiret, gerne med solsikkekerner på og ca. 25 minutter efter så er der nybagte boller. Det passer meget godt med at man lige når at tage et bad og får tøj på.
Det er faktisk hurtigere at lave dem selv end at skulle ned efter friskbagt morgenbrød især søndagmorgen. Bollerne kan også fryses ned. Jeg fryser altid ned fordi vi får ikke spist en hel bageplade boller hver gang jeg bager, men så er de klar på alle tider af døgnet. De kan bruges til madpakker med noget lækkert salat og pålæg.

Jeg bruger denne opskrift og skifter ud med forskellige mel sorter.

1/2 liter vand (evt. lidt mælk i stedet for, feks. 1 dl)
20g gær
1 tsk salt
1 spk honning (kan udelades)
300 g speltmel (andre mel sorter kan også bruges) sommetider putter jeg også lidt 5-kornsmel i)
300 g hvedemel
solsikkekerner (kan udelades)

Opløs gæren i vandet og tilsæt mel, salt og honning.
Rør det godt sammen til det er jævn. Sæt et klæde over skålen og put i køleskabet til næste morgen.
Om morgen klatter du dejen på bagepapiret. Jeg gør ofte det at jeg strør solsikkekerner på papiret inden jeg kommer dejen på for så får du kernerne i bunden og de falder ikke af.
Sæt bagepladen i ovnen ved. 225 grader i 25 min. eller til bollerne har fået lidt farve. Et trick er at man lige vender bollen på hovedet og lige banker dem i bunden for at høre om de er færdige.
Voila færdig! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar